Previziuni sumbre pentru industria auto: 2023, an greu pentru producătorii europeni

de: Andrei Tilimpea
19 12. 2022

Industria se află în chinul unor incertitudini masive în timp ce se pregătește pentru revoluția electrică.

Vânzările sunt încă deloc aproape de a atinge nivelurile pre-coronavirus. Profiturile și vânzările producătorilor premium ar putea avea de suferit mai mult decât cei care operează pe piața de masă, potrivit analiștilor.

În 2022, companii precum BMW, VW, Mercedes, Stellantis și Renault au funcționat pe o piață foarte slabă, în scădere cu puțin sub 10%, dar din cauza unor circumstanțe deosebite profiturile au fost în principal puternice. Anul viitor se preconizează o recesiune, condusă de Germania. În ciuda acestui fapt, se preconizează că vânzările vor crește cu puțin peste 10%, dar profiturile vor fi sub presiune.

Circumstanțele unice au sporit profiturile în 2022

Haosul lanțului de aprovizionare și blocajele care au dus la aprovizionarea limitată au forțat mulți giganți auto să restricționeze vânzările. Mulți au optat să vândă doar acele vehicule cu cele mai mari marje de profit și care au dat roade mari. Așteaptă-te să se termine în 2023.

Un fapt ajută la explicarea acestor scenarii conflictuale. În ultimii 3 ani, vânzările în Europa de Vest au fost destul de constante între 10,8 milioane în 2020 și 9,99 milioane în 2022, potrivit LMC Automotive. Dar aceste rezultate par sărace în comparație cu numărul pre-coronavirus de 14,29 milioane în 2019. O mare parte din producția industriei este încă orientată spre satisfacerea unei piețe vest-europene cu aproximativ 3 milioane pe an mai mare decât „îmbunătățirea” așteptată anul viitor. Asta nu este bun pentru rezultatul final.

Se așteaptă ca Germania, cea mai mare economie a Europei, să intre într-o recesiune în 2023, dar nu va fi atât de rău pe cât au prezis unii economiști, potrivit IFO Institute for Economic Research.

„Recesiunea care se preconizează că va lovi Germania în această iarnă va fi mai ușoară decât se anticipa anterior, producția economică scăzând cu doar 0,1% în 2023”, a spus prognozatorul din München într-un raport.

Așteptările se schimbă rapid

În toamnă, IFO se aștepta la o scădere de 0,3% în 2023. Acum se așteaptă la o creștere de 1,6% în 2024.

Banca de investiții Morgan Stanley descrie perspectivele pentru 2023 pentru producătorii auto europeni ca fiind „mai complexe ca niciodată”. Se vede o creștere economică mai scăzută, dar o inflație scăzută, deoarece prețurile acțiunilor auto scad împreună cu marjele de profit. Vânzările producătorilor premium precum BMW și Mercedes ar putea scădea mai repede de la maximele istorice decât vehiculele de pe piața de masă, în timp ce marjele de profit record ar putea fi, de asemenea, sub presiune.

„Speram să fim mai constructivi până în 2023, dar multe dintre temerile din 2022 care au deprimat evaluările auto europene pentru cea mai mare parte a anului 2022 – război, riscuri de aprovizionare cu gaze, restricții din China COVID – s-au inversat în ultimele săptămâni, reducând sentimentul și evaluarea. Credem că downcycle-ul auto nici nu a început”, a spus Morgan Stanley într-un raport.